Sunday, October 25, 2009

العند يرث الكفر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
-----------------------
اللهم صلى وسلم وبارك على سيد الانام سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى آله وصحبه أجمعين
اشكر موناليزا وكل من مر بمدونتى الدينية للاستفادة واكتساب الثواب والحسنات
اليوم سوف اتحدث عن مثل شعبى مصرى متداول بين افراد المجتمع عندما يُكثر احد الافراد العناد فى كافة الامور او هو عنيد بطبيعته
فيحذره الناس بأن العند يرث الكفر
كنت بحسب بصراحة ان ده مجرد مثل لا راح ولا جيه
ولكن فى تعمقى كتاب الله وجدت ما يجعل هذه المقولة والامثال الشعبية متداولة
فى سورة ق قال الله تعالى
بسم الله الرحمن الرحيم
(ألقيا فى جهنم كل كفار عنيد )
صدق الله العظيم
اذن العند انتسب كا صفة للكافر وانها بتعتبر احدى صفات الكفار
وهى العند ..والعناد ان الشخص مهما الناس تقوله الصح هو بيعاند حتى ولو هو طريق خاطىء
وهذا بعكس الاصرار لان الاصرار قد تكون عن اشياء سليمة او غير سليمة
طيب ايه دليلى برضو ان العناد نسب كا صفة للكافرين
هو اننا هنلاحظ فى سورة المسد
بسم الله الرحمن الرحيم
( تبت يدا أبى لهب وتب*ما أغنى عنه ماله وما كسب*سيصلى نارا ذات لهب*وامرأته حمالة الحطب*فى جيدها حبل من مسد)
صدق الله العظيم
نزلت هذه السورة قبل وفاة ابى لهب بعشرة سنوات
و تعتبر هذه السورة معجزة فى حد ذاتها لانها اثبتت صدق آيات الله فى انه يعلم بأن الكافرين معاندين حيث ختم الله على قلوبهم وسمعهم وابصارهم
لان رغم ما ذُكر فى الايات الا ان ابى لهب ظل على عناده ولم يتراجع ويسلم لله رب العالمين
وبالفعل توفى بعد غزوة بدر بمرض العدسة الشبيه بالطاعون
فالعناد يُعد شبيه بمرض اذا مرض به الانسان التهمه فى بحيرة من الغشاوة التى ليس لها نهاية
تبدأ بختم القلب اللى هو دليل اى انسان مؤمن وتنتهى بالظلام الدامس
قال الله تعالى عن صفات الكافرين فى سورة البقرة
بسم الله الرحمن الرحيم
(ان الذين امنوا سواء عليهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون * ختم الله على قلوبهم وعلى سمعهم وعلى ابصارهم غشاوة ولهم عذاب عظيم)
صدق الله العظيم
وفى آية اخرى بسورة البقرة
توحى بوجودهم فى الضلال وانغماسهم فيه نتيجة لعنادهم وكفرهم بجهل وبعلم
قال الله تعالى :
بسم الله الرحمن الرحيم
(ان الله لا يستحى ان يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها فأما الذين امنوا فيعلمون انه الحق من ربهم وأما الذين كفروا فيقولون ماذا أراد الله
بهذا مثلا يضل به كثيرا ويهدى به كثيرا وما يضل به الا الفاسقين )
صدق الله العظيم
طبعا لا اقول على مؤمن معاند يبقى كافر لا ..حاشى لله
ولكن العند ماهو الا بداية لتوريث الكفر..فلماذا بعضنا يستمر فى عناده او المجادلة دون فهم
هذا كل ما اقصده اعزائى
واتمنى اكون كتبت ما يفيد الجميع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

6 comments:

Anonymous said...

العـــنــــاد

العند بقى موضة العصر او مش عارف مرض اليومين دول

وبالذات العند فى الغلط

دى بقى الحاجه اللى تفقع المرارة

ولامؤاخذة ومن غير زعل

على سبيل المثال تلاقى الراجل مننا ابوة يقوله يابنى بطل السجاير

وهو الواحد عارف انها مضره لكن يقوله طيب ويفضل يشرب

طيب ماهو محدش خسران غير نفسه مش ابوه

ويندم الواحد بعد مايتعب ويمرض بس بعد فوات الأوان

Anonymous said...

تلاقى البنت امها تقولها بلاش تتكلمى بالطريقه الفلانيه ولا تمشى بالطريقه العلانيه او عاملى خطيبك ولا جوزك بالطريقه الكويسه او حماتك وهيا ممكن تكون ولا مؤاخذه مطلعه عين جوزها وهيا
العـــنــــد

ولا هيا هنا

ولا ياسلام لما ابوها يقولها كفايه طلبات من جوزك او خطيبك الدنيا مش زى زمان وهيا برضه ولا هنا وممكن بعد اللى بتعمله كله بيكون رد فعل الغلبان خطيبها ولا جوزها انه يموت بالضغط ولا السكر ولا اى حاجه من امراض العصر

وبعدين تندم ده اذا كانت بتحبه بس بعد فوات الأوان

Anonymous said...

العند

تلاقى الواحد تقوله صلى يقولك ياعم اصل انا مش فاضى ولا خارج مع اصحابى ولا يقولك طيب انا هصلى بس بعدين لانى مشغول والله والشغل والحكايه والحركات دى !!! ده لو كان واحد مؤدب يعنى مش هيتريق على كلامك

جميله المصرى said...

السلام عليكم ورحمته وبركاته

تسلم ايدك ياهبه ياسكر

بجد موضوع مهم اوووى

وفكره بجد خطيره محدش كتير كان بياخد باله منها
وأنا عن نفسى بكره العند اووووى

جعله الله فى ميزان حسناتك

أختك جميله

موناليزا said...

يحضرنى الان قول النبى عليه الصلاة والسلام"انا زعيم بيت فى وسط الجنة امن ترك المراء وان كان محقاً"

تسلمى ياجميلة

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله
الله يكرمك، في خطأ في كتابة نص الآية الكريمة أعلاه، من سورة البقرة.. إن الذينَ كفروا سواءٌ عليهم .. إلى آخر الآية وليس الذينَ آمنوا
مشكور على التفصيل والشرح